Digg, saftig formkake med kirsebær, appelsin og en liten klunk rom

Så godt, så saftig

Så godt, så saftig

Dette er kanskje en av de beste formkakene jeg har spist i hele mitt liv. Deilig friskhet fra appelsinen, mine favorittbær kirsebær som gir en rund deilig smak og litt godt krydder fra rom kombinert med smør og andre godsaker blir rett og slett til en vinnerkake. Jeg har i skrivende stund pakket det som er igjen ned i formen for å få dommen fra mine kolleger imorgen, men jeg frykter det ikke- jeg tror de skal være enige med meg i at det er en latterlig god kake. Slik kan du lage den- du trenger:

175 gram romstemperert smør

175 gram sukker

innsiden av en vaniljestang eller 1/2 ts vaniljepulver(ikke sukker)

170 gram hvetemel

3 egg

1/2 ts salt

1 1/2 ts bakepulver

100 gram tørkede kirsebær(fås hos Carl Heftye på kirkeristen) eller tørkede tranebær som fås i alle matvarebutikker blant annet REMA 1000

saften fra 1 appelsin

3 ss mørk rom eller cointreau

75 gram appelsin eller aprikosmarmelade

appelsinzest fra en appelsin

Sett ovnen på 180 grader. Finn frem en brødform og ta i bakepapir. Finn  så frem en liten gryte ta oppi de tørkede kirsebærene(eller tranebær) appelsinjuicen og rom/cointreau- varm opp og tilsett appelsinzest og marmeladen. Sett det tilside og la det avkjøles. Så starter du på selve kaken. Ta smør i en bolle tilsett sukkeret og miks til det får en kremet konsistens. Tilsett ett og ett egg. Finn frem en ny bolle sikt oppi hvetemelet tilsett bakepulver og salt. Bland så inn dette i de våte ingrediensene.  Tilslutt tilsetter du marmelade/bærblandingen. Hell i form. Stek i midtre del av ovnen på 180 grader i ca 55 minutter. NB: Husk at ovner oppførre seg forskjellig så sjekk med en tynn pinne etter ca 40 minutter. Det skal ikke henge deig igjen på pinnen. Kaken skal se gylden ut før du tar dne ut. Lykke til!

smør og

smør og

mikses til en kremet konsistens, tilsett så ett og ett egg

mikses til en kremet konsistens, tilsett så ett og ett egg

varm bær, appelsin, marmelade og sprit i en liten gryte

varm bær, appelsin, marmelade og sprit i en liten gryte

appelsinskall trenger du og

appelsinskall trenger du og

hvetemel salt bakepulver mikser du i en separat bolle før du blander det inn med de våte ingrediensene

hvetemel salt bakepulver mikser du i en separat bolle før du blander det inn med de våte ingrediensene

Bland alt og inn i en form

Bland alt og inn i en form

Vilt godt!

Vilt godt!

4 thoughts on “Digg, saftig formkake med kirsebær, appelsin og en liten klunk rom

    • Jeg hadde testet , men det er en utfordring med bær bakt inn slik i kake at de slipper en del fukt. Dersom du skal bruke dem hadde jeg latt dem tine og sile av og deretter brukt dem i kaken.

Legg igjen en kommentar

