Deilige salte pretzels med hvit og mørk sjokolade..

mmm..

mmm..

Hva er det med amerikanere.? Ser de noe salt skal de gjøre det om til noe søtt. Og ære være dem for det. Franske konditorer bruker ofte salt for å gi kant både til karamell og til sjokolade så hvorfor ikke?

Popcorn, doughnuts og som du ser her saltkringler eller pretzels som de egentlig heter. Disse kringleformede sakene har eksistert i Europa i flere hundre år, og det var europeiske immigranter som bragte dem med seg til USA på 1800 tallet.  På gata i New York vil du kunne plukke med deg ferskbakte pretzels(lunkne og generøse) og får du en drink så er det ikke uvanlig å få miniversjonene av disse servert til. Her kommer det altså saltkringler med en vri og jeg synes at det ble overraskende  godt.

Du trenger en pose saltkringler

hvit sjokolade 1-2 plater alt etter som hvor stor mengde du vil lage

sjokoladestrø: disse fant jeg blant kakepynten hos en av de store matvarekjedene.

Dekk et stekebrett med saltkringler. Smelt sjokoladen i ett vannbad. Dypp hver kringle i den hvite sjokoladen og legg på bakepapiret. Når du har dyppet ca 10 strør du sjokolade over. Forsett til du har dekket brettet. Sett et kaldt sted og spis. Selv om jeg ikke har gjort det her kan jeg VELDIg godt forestille meg at dette smaker LATTERLIG godt over en god iskrem også.

Lykke til!

Pretzels

Pretzels

smelt sjokolade

smelt sjokolade

ikke noe som ikke ser godt ut her..

ikke noe som ikke ser godt ut her..

Strø

Strø

FERDIG!

FERDIG!

8 thoughts on “Deilige salte pretzels med hvit og mørk sjokolade..

    • Hei tove: Jeg bruket paprikapulver søt type. Jeg prøver hvis jeg kan å ta med meg fra de lokale innvandrerbutikkene som finnes både her i Oslo og etterhvert i hele Norge. Har du ikke en slik butikk i nærheten av deg bruker du vanlig type paprikapulver som du finner i alle vanluge norske butikker. Kjøp gjerne på glass og velg den typen som er mørkest på farge. Pass på at du ikke forveksler med chilipulver som jo er noe helt annet! Lykke til!

    • Jeg anbefaler deg å google litt på nettet for å finne en perfekt oppskrift. Jeg lager sjelden makroner selv jeg foretrekker å kjøpe dem ferdige hos Pascal eller Sebastien Bruno.

Legg igjen en kommentar

