Lekre flettede mini-brød med valmuefrø

Hva kan jeg si annet at dette er nydelige minibrød.

Hva kan jeg si annet at dette er nydelige minibrød.

Brød står i en særstilling i mange religioner og forbindes med noe hellig. Slik er det også i jødedommen. Om kun to knappe uker står det jødiske nyttåret for døren; Rosh Hashanah. Det er mange skikker knyttet til det jødiske nyåret, men en av de skikkene som jeg synes er verd å huske på er et hvor man dypper et stykke brød eller en eplebit i honning og ønsker hverandre et søtt og godt år. Rundstykkene jeg har bakt her egner seg perfekt også til nedfrysning og er blir en deilig matpakke med feks en god kremost og kanskje en deilig fennikkelsalami som følge. Når de er nybakt spiser jeg rundstykkene lunkne tar på smør og kanskje et godt syltetøy.

1 pakke tørrgjær
5 dl vann
4 ss sukker

1 dl nøytral  olje

4 egg

1 ts salt

12 dl hvetemel

Til pensling

1 egg pluss 2 ss melk

Valmuefrø

og hvis du vil litt maldonsalt

Bland gjæren ut i vannet og miks inn sukkeret. Sett det til side i 10 min til det begynner å boble. Bland inn ett og ett egg deretter oljen. Sikt deretter inn melet og bland sammen i en kjøkkenmaskin eller som jeg gjorde – bruk en mikser med eltekrok. Sett deigen et varmt sted, dekk til bollen og la det stå i en time. Når deigen har hevet til fobbel størrelse tar du og deler deigen i ca 15 deler. Trill ut hver del til en pølse(se bilde) slå en knute på hver pølse og gjem endene under. Repeter. Pisk egget sammen med melken, pensle ut på hvert rundstykke. Ta på raust med valmue og evt maldonsalt. Sett til etterhev i 30 min. Stek på 200 grader i midten av ovnen i 30 minutter eller til de er pent gyldenbrune.

Gjær, sukker og vann som har boblet seg vakkert

Gjær, sukker og vann som har boblet seg vakkert

Etter at du har blandet inn egg og olje sikter du inn melet

Etter at du har blandet inn egg og olje sikter du inn melet

Chubby deig

Chubby deig

Trill hver del ut til en pølse

Trill hver del ut til en pølse

Lag en knute på og stapp endene under

Lag en knute på og stapp endene under

Skal se slik ut

Skal se slik ut

Pensle og strø på valmuefrø

Pensle og strø på valmuefrø

Der var det klart!

Der var det klart!

Legg igjen en kommentar

