Byens aller saftigste sjokoladekake med en frekk rømme/sjokoladeglasur.

Hei 17-mai!

Hei 17-mai!

Vi er mange som klør oss litt i hodet for tiden, den ene fridagen tar den andre og det er lunsjer, brunsjer og sammenkomster på løpende bånd. Det er finfint det, men noen ganger vil man bare være den som vinner  festen. Den som har kaken alle snakker om. Den som får fatet sitt tømt først. Her har jeg laget en slik kake. Og jeg synes ikke jeg skryter når jeg sier at dette er den beste kaken jeg har laget i 2013. Ta den med deg på 17- mai fest og test selv!

Til kaken

2 dl kaffe

100 gram mørk kakao

300 gram sukker

2 egg pluss en ekstra eggeplomme

2 ts bakepulver

1 ts salt

2 dl olje

2,5 dl rømme

350 gram hvetemel

Til kremen

150 gram god mørk sjokolade

80 gram smør

400 gram melis

1 dl rømme

1 liten espressokopp med kaffe

Begynn med kaken ta kaffen i en gryte og visp inn kakaoen gi det et lite oppkok(pass på å ikke bruke for høy varme da blir kakaoen bitter) sett blandingen tilside for avkjøling.

I en anne bolle tar du og visper sammen  sukker,salt, eggene eggeplommen og bakepulveret.Miks et minutt.  Så tilsetter du rømme og olje og mikser et minutt til. Sikt i melet og visp i to minutter til. Tilslutt tar  du i kaffe/kakaoblandingen og rører til massen er jevn. Den kommer til å være ganske flytende. Stek på 180 grader i 1 time i en smurt  form som er 24 cm i diameter. Sjekk om kaken er ferdig ved å bruke en stekepinne, sitter det deig igjen er den ikke riktig klar.

Nå lager du kremen og det gjør du slik: smelt smør og sjokolade på lav varme. La det kjøle seg en smule. Visp inn halvparten av melisen så rømmen. Så tilsetter du resten av melisen og til sist litt kaffe slik at kremen blir blank og fin. Når kaken er HELT kald brer du kremen over. ta med deg på fest og så blir du best! Originaloppskriften finner du forøvrig i denne boken her: http://www.amazon.com/Big-Sur-Bakery-Cookbook-Restaurant/dp/0061441481

Gi kaffe og kakao et oppkok

Gi kaffe og kakao et oppkok

Rør sammen tørre ingredienser i en annen bolle

Rør sammen tørre ingredienser i en annen bolle

Så inn med eggene miks ett minutt

Så inn med eggene miks ett minutt

Så rømme og olje(ikke på bildet)

Så rømme og olje(ikke på bildet)

Sikt inn mel rør så inn kaffe/sjokoblanding og hell i en smurt form. Inn i stekeovnen.

Sikt inn mel rør så inn kaffe/sjokoblanding og hell i en smurt form. Inn i stekeovnen.

Nå kremen: smelt sjokolade og smør på veldig lav varme

Nå kremen: smelt sjokolade og smør på veldig lav varme

Rør inn melis-halvparten så

Rør inn melis-halvparten så

rømme- se på de fine fargene!

rømme- se på de fine fargene så resten av melis så en knert kaffe..

yumyum, give me some..

yumyum, give me some..

Nesten for godt til å være sant..

Nesten for godt til å være sant..

35 thoughts on “Byens aller saftigste sjokoladekake med en frekk rømme/sjokoladeglasur.

  1. Bra kake!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    🙂

  2. Hei! Eg laga denne kaka no, har ikkje smakt ho, men ser bra ut 😀
    Men glasuren blei heilt rennande.. hadde for mykje kaffe i kanskje? skal eg helle på med melis til den blir bra? 😉

    • Malin- BEKLAGER. Du har rett- Det gikk litt raskt i svingene og forholdstallene er justert på kremen nå. Du har nok mye krem nå skjønner jeg. Dersom du heller ut noe av det du har og rører inn melis og kaffe for å få den blank så fikser det seg nok. Skal ikke gjenta seg!

  3. Hei. Kan du anbefale type kaffe og sjokolade – både til kaken og glasuren? Hvilke bruker du eller syns du smaker best?
    Gleder meg til å lage denne, ser jo helt nydelig ut!

    • Hei Maria- jeg brukte en nespresso kapsel. Sjokoladen jeg brukte var av typen ODENSE 70 prosent kakaoinnhold den kjøpte jeg på MENY. Ellers så har jeg alltid liggende Freia Premium 70 prosent kakaoinnhold og den er også alltid vellykket- og den finner du i absolutt alle dagligvarebutikker.

  4. Denne skal lages i kveld, og tas med på 17.mai fest i morgen. Håper den blir,like god som den både ser og høres ut som!

  5. Denne var veldig god. Rømmen var en success ingrediens. Jeg hadde hvit sjokolade isteden for mørk. Det funket veldig bra også. Men blank ble den ikke, jeg brukte melk for å forsøke å få den blank. 🙂 Gleder meg til boken kommer.

  6. Nå har jeg prøvd meg på kaka, men det ble så kompakt. Så ikke ut som den hevet seg noe. Hva kan jeg ha gjort galt?

  7. Jeg har bakt kaken i dag, fulgte oppskriften til punkt og prikke. Det lovet godt en stund, men så falt den sammen og ble veldig kompakt. Ikke noe jeg føler for å servere til mine gjester i morgen i allefall… får vel stå opp tidlig og prøve en annen oppskrift! Denne kommer jeg nok ikke til å prøve igjen.

  8. tenkte jeg skulle lage kaken til bursdagen min;) men bare lurer, kan jeg redusere rømmen med 0,5 dl i enten kaken eller glasuren? (da trenger jeg bare å kjøpe en boks;) spiser aldri rømme ellers, og unødvendig å kaste mat;))

  9. Hei! Jeg lurer på om denne kaken er like god dagen etter at den er laget – eller anbefaler du å lage den samme dag som den skal serveres? 🙂

  10. Laget denne kaken nå for å ha med på julebord i morgen. tok av litt røre og hadde i en liten form for å smake selv i dag…Nyyyydelig! ikke for søt kake! 😀 lyst å spise hele kaka selv 😛 takk for god oppskrift! 🙂

  11. Tror aldri jeg har sett en kake som jeg har hatt så lyst til å lage om denne! Jeg er veldig kresen på kaker, men det hender en sjelden gang at jeg finner en kakeoppskrift som jeg liker og kan utvide den lille listen min over gode kaker.

    Det jeg likte så godt med denne er at den er rett og slett enkel, men virker kjempegod. Gleder meg til å prøve! Har lest gjennom mye på bloggen din nå, og vurderer å kjøpe boken din, for jeg har virkelig sansen for det du lager!

Legg igjen en kommentar

