Deilige kyllinglår med lønnesirup,chili og appelsin, og hva du absolutt ikke skal servere på date.

Hot, saftig og litt søtt!

-Har du en oppskrift på mat, sånn, jeg har bare slengt sammen noe…Noe som en dame kan bli  glad for spurte en kompis meg her om dagen. Men hun må IKKE tro at jeg prøver å imponere henne for mye altså. Jeg foreslo først melon og skinke til forrett og en slow-cooked gryte. -Nei, slutt nå sa kameraten, det der er altfor åpenbart. Jeg skal gi dama en øl i hånda også skal vi grille litt på verandaen, og så skal hun bli imponert over at jeg bare rører sammen noe. Hmhmhm, sa jeg. Strengt tatt så finnes det jo noen greie regler for hva man ikke bør servere på date: 1. Spinat, fordi du vil ikke ha grønt mellom tennene når du prater ergo går pesto også inn i denne kategorien. Taco, det er en totalt no-go så sant du ikke er av meksikansk opprinnelse og kan sakene dine. Pasta bolognese(nei det er ikke sjarmerende å sitte å slurpe i seg båndspaghetti ), og du skal ABSOLUTT IKKE servere noe som helst fra pose. En god venninne av meg hadde for mange år siden en date som hun inviterte på middag, han kom inn døra, satt seg og la en plastikkpose med agurker og tomater på bordet. Som han selv  sa: Jeg ville gjerne bidra litt. Det ble ikke noen date nummer to…Jeg dro  hjem etter , tenkte litt og mailet kompis litt senere på kvelden: Fyr opp grillen. Legg noen flasker hvitvin og prosecco i kjøleskapet,  du vet ikke om hun liker øl. Når hun kommer så står du tilfeldigvis og kutter litt kald melon og oops jammen meg hadde du ikke en tynnskåren parmaskinke i kjøleskapet også. Dette spiser dere mens dere fyller på litt prosecco. I forkant har du rørt sammen en marinade og lagt kyllinglårene nedi den. Menn som liker å legge kjøtt i marinade er fint. Serverer du en date så invester i en kvalitetskylling. Er dette hverdags så funker kjedebutikkens kyllingklubber finfint.

Finn frem  kyllinglår  eller klubberb fra feks stange eller Holte

Til marinaden trenger du:

4-5 ss honning eller lønnesirup(lønnesirup gir en litt fyldigere smak)

1/2 finhakket rød chili

1/2 finhakket grønn chili

1 ts harissa(tunisisk chilipaste eller den thailandske sriracha eller  indonesisk sambal oelek )

2 ss søt soyasaus

3-4 fedd hvitløk

salt og pepper

saften og skall fra en appelsin

1/2 ts spisskumminfrø som du knuser i en morter, har du ikke det finn frem kjøkkenhåndkle, legg over og bank med en hammer

en saften av en halv appelsin

3 ss olivenolje

Hakk hvitløk og chili rød ut i oljen tilsett honning, søt soyasaus, saften fra en appelsin og litt av appelsinskallet(husk å vaske appelsinen veldig godt først), rør inn chilipasten og spisskumminpulveret(har du ikke spisskummin kan jeg og forestille meg at litt revet fersk ingefær kan gi en god smak på dette) Finn frem en plastikkpose, legg oppi lårene hell over marinaden. La lårene ligge i marinade i minst en time. Jo lenger de ligger jo bedre blir de. Fyr opp grillen- åpne prosessco, spis forrett. Legg på lårene. Servere med feks kald mango som du skåret i terninger og tilsatt bittelitt chili og blandet med noen cherrytomater. Ja? Lykke til med daten, kompis!(Dersom du er ny på denne bloggen, så velkommen. Husk at du kan trykke på bloggens facebook-like knapp eller følge bloggen begge disse funksjonene finner du på høyre side av bloggen-god helg!)

Finn frem kyllingen og risle litt olje og bittelit salt og raust med pepper over, så begynner du på marinaden:

Hakk en halv rød og en halv grønn chili

Hakk hvitløk

Finn frem soyasau og olivenolje(ikke på bildet) og…

Honning el lønnesirup..

Skvis saft av en appelsin,og finriv LITT av skallet. Nå henter du og frem 1 ts av den chilipaste du har valgt å bruke.

Knus noen frø rør ut i marinaden. NÅ blander du alt legger lårene i en pose og heller over marinaden. Lukk posen og gni marinaden inn i lårene. Legg i kjøleskap.

Klarer du å gjette  hvilken av disse som var kjøtteter?

Tyrannosaurus rex!

Lykke til på daten, kompis!

10 thoughts on “Deilige kyllinglår med lønnesirup,chili og appelsin, og hva du absolutt ikke skal servere på date.

  1. Herlig! Jeg har akkurat de samme dinosaurene stående på «lekerommet», og det var så befriende moro at du dro dem inn i sjekkeoppskriften…

  2. Hehe, jeg ble bedt på date av en fyr som i forkant hadde snakket endel om at han var glad i å lage mat, og at god mat måtte lages fra bunnen. Jeg husker også at han sa han var oppgitt over moren sin som kokte ihjel grønnsaker. Da jeg kom, dro han fram en sånn svart boks fra Toro – tikka masala-kit, om jeg husker riktig. Jeg skal ikke påstå at dette var den eneste grunnen, men det ble med den ene daten! Samtidig forstår jeg godt fyren i historien. En for pretensiøs meny på første date kan fort bli litt kleint, spesielt om den er litt halvblind. Men for guds skyld gutter – og jenter – ikke posemat på date!

    • Noen ganger er posemat en fin nødløsning.Min erfaring er at det går like raskt å lage maten selv- og det er en av grunnene til at jeg blogger om mat. Når det gjelder dette innlegget som også handlet om dating, tror jeg at ingen jenter synes det er særlig stas å bli servert date-middag fra pose.

Legg igjen en kommentar