Store, søte, lekre marengs.Og hvorfor jeg elsker Nigella Lawson.

Marengs med kakao, ojojoj!

Det er ingen hemmlighet at jeg er en stor fan av Nigella Lawson. Jeg liker måten hun lager mat på, hun er selvlært kokk. Jeg liker måten hun kommuniserer på; humoristisk, lekent og ja, sensuellt. Og ikke minst liker jeg måten hun spiser på: Med lidenskap, interesse og pasjon. Det jeg nok liker best er at man skjønner at hun elsker å spise og tar for seg av livet. At hun i tillegg har visuelle kvaliteter som gir assosiasjoner både til Sofia Loren, Monica Bellucci og en ung Anita Ekberg(Dolce Vita) er vel ikke på noen måte et minus. Deler av familien hennes er også ungarsk, slik som min så jeg liker å tenke at vi er litt i slekt- i all ydmykhet… Jeg har alle kokebøkene hennes, og for meg er det et hederstegn når en kokebok er merket av flekker og eselører. Slik er det med Nigellas kokebøker i mine hyller: Jeg bruker dem faktisk. Nigella har jo et lass av oppskrifter, og her har jeg plukket litt inpirasjon fra Nigella og lagt til en dose Csangolicious. Disse lekre marengsene kan du spise som de er med en sterk espresso, eller du kan kakke et lite hull på toppen og lage mini-pavlova med vispet krem og bær. Og jeg lagde dem iløpet av en kveld uten å gråte. Det eneste du strengt tatt behøver er en miksmaster. Legg og merke til hvor vakre marengsene er, synes de ser så fine ut der de først perfekt utseende marengsene har sprukket litt. Gled deg, dette er SÅ godt!

Til 6 kjempemarengs trenger du:

8 eggehviter

2 dl sukker

1 ts vaniljesukker.

1 ts sitronsaft(viktig dette får deigen til å bli fast og fluffy)

Start slik: Ta sukkeret i en ildfast form og varm det i stekeovnen i 6-7 minutter på 200 grader. Siden setter du ned tempen til 120 grader og fortsetter varmebehandlingen av sukkeret i 5 minutter til. Mens sukkeret varmes i ovnen tar du eggehvitene og starter å piske eggehvitene på høy hastighet i et par minutter. Tilsett vaniljesukkeret.Vaniljesukkeret (jeg brukte Freias vanlige) gjør at massen blir blank og glatt. Ta så det varme sukkeret og helle det i en stråle ned i eggehvitene, la mikseren gå for fullt i 6-7 minutter til. Tilsett sitronsaft!

Så tar du en stekeplate, legger på bakepapir og strør litt maizena på bakepapiret(dette for at marengsene ikke skal klistre seg ). Legg store topper med eggehvite/sukker masse på bakepapir og stek i halvannen time på 120 grader. La dem avkjøle på rist. Jeg drysset over mørkt kakaopulver og det ble godt. Glemte å si at du kan blande kakao i deig og at du da får sjoko-marengs. Det er heller ikke vondt! Jeg gjetter også på at barn(og voksne..) synes det er gøy med litt konditorfarge i deigen da kan du få både rosa og grønne. Masse bilder nedover!

Varm sukker i en ildfast form først på..

først på 200 grader i 5-6 minutter så..

120 grader i noen minutter

Pisk eggehviter med det varme sukkeret og..

Vaniljesukker…

Spa sukkerfluff på et stekebrett.

Et glass cava kan umulig skade prosessen, men den skal du drikke!

Marengs etter 90 minutter på 120 grader.

Fant frem litt kakao som jeg strødde over. Kakao og vanilje isammen er fine kombinasjoner.

11 thoughts on “Store, søte, lekre marengs.Og hvorfor jeg elsker Nigella Lawson.

  1. wow, for en spennende oppskrift!!! 🙂

    Fant du den i en av Nigellas bøker? Og hvilken, isåfall? Skal prøve å lage disse, gleder meg!!! 😉

  2. Mine marengs ble lysebrune og lignet små brune ting som hunder legger igjen 😉 Kan det være at de ble for godt stekt siden jeg laget flere små istedet for store?

    • Det er jo slik at man bruker forskjellig temp på feks rundstykker vs brød og muffins vs langpanne, så det virker slik. Men når det er sagt så fungerer ovner forskjellig. Jeg har en som er litt på den «varme» siden så jeg pleier ofte å følge med under stekeprosessen. Lag store neste gang- da tipper jeg det lykkes!

  3. Mine ble ikke så blanke og fine, heller faste og «klumpete».. Prøvde med mer vaniljesukker, men tror jeg vispet de for lenge i første omgang. De står i ovnen så, så får se om det gjorde noe utslag på smaken! Elsker bloggen din!

    • Hei Elisabeth. Jeg brukte ganske lang tid på å vispe hvitene og tilsatte sukker litt i omganger. Det var faktisk første gang jeg laget marengs og de ble slik som du ser på bildet.Men sliter du veldig finnes det noe som heter «cream of tartar» på engelsk som sies å være et vidundermiddel for alle som vil ha perfekte marengs. Jeg vet ikke hvor i Norge man kan få tak i det, men legger ved en lenke uansett så kan du lese litt om det. Jeg kommer til å lage mer marengs utover så da skal jeg holde lesere oppdatert. Del gjerne bloggen med andre dersom du er fornøyd(-: http://bakingbites.com/2008/07/what-is-cream-of-tartar/ her er lenken om cream of tartar!

  4. Mine ble gyllenbrune, skal til å smake nå! Jeg prøvde
    to ganger med det sukkeret og det funket aldri… (Ble
    hvertfall ikke «flytende») Men tror de blir fine! Takk for
    oppskriften!! 🙂

Legg igjen en kommentar

