Supersaftige spanske kjøttboller..

Alvorlig gode!

Det er ganske rart at jeg dater så lite, jeg er nemlig utrolig lett å invitere ut. Sier man bare ordet Delicatessen så sier jeg ja.Og svaret er enkelt og i en ikke prioritert rekkefølge: varm chevre med honning , paprika padron og albondigas(spanske kjøttboller) går samtalen bra så er det hyggelig. Gjør den ikke det så kommer jeg uansett til å glede meg så over maten at det antagelig ikke gjør noe. For de uinvidde- Delicatessen ligger nederst på Grunerløkka i Oslo og åpnet for mer enn 10 år siden. Det er ALLTID stappfullt, bordbestilling er umulig og de serverer hands down de beste tapas i Skandinavia. Det slår aldri feil, og JA det er verd å vente to timer på å få bord. For meg så er Delicatessens mat inntil nå vært litt som med sushi: jeg har ikke laget den hjemme fordi jeg har vært redd for å ikke lykkes. Men siden jeg skulle ha et stort party i helgen, og albondigas er perfekt mat til party så lot jeg det stå sin prøve. Og jeg vil si at  jeg tror jeg lykkes. Det som kanskje var best var at det jeg trodde var en svært tidkrevende jobb viste seg å gå ganske radig. Jeg valgte nemlig å koke bollene først i kraft for deretter la dem simre i tomatsaus. Dette ble saftig, perfekt munch-mat på selskap eller dagen derpå. Her er oppskriften-enjoy!

Til albondigas:

1 kg kjøttdeig

hvitløk 5-6 fedd.

cumin,salt,pepper,ingefær(1/2 ts av hver)

paprikapulver 1 ts

chiliolje

Tomatsaus:

2 bokser tomat

1 god klunk olivenolje

salt pepper

3 fedd hvitløk

honning

druejuice 2ss( dette er IKKE et must kan erstattes med eplejuice eller droppes)

Kraften:

2 buljongblokker, brukte en fra maggi funket finfint

et par gulrøtter

hakket grønn paprika

og litt hvitløk her og, du bestemmer!

Først ta oppi to bokser tomater i en raus gryte, la det putre sammen med honning,olivenolje, salt pepper og litt juice. Bruk Mutti tomater dersom du har,hvis ikke tar det det du har. Jo lenger denne står jo bedre blir den. Men tomat sausen putrer koker du opp ca 1 og en halv liter vann sammen med buljong grønnsaker og krydder. Når det koker tar du og former albondigas i hendene, de skal være som litt store svenske kjøttboller og slipp dem oppi en etter en.  Mens de koker avgir de deilig kraft, ta noe av denne kraften og øs i tomatsausen. La tomatsausen koke og ta opp i en stavmikser for å gjøre sausen jevn.Når kjøttbollene har kokt i rundt 25 min transporterer du dem i tomatsausen og lar dem simre. Dette er en typisk rett som er digg å lage istand dagen før. Da jeg skulle servere dem hadde jeg dem i en ildfast form og varmet på 100 grader før servering. Det ble en suksess! Jeg har valgt å være litt jålete og ikke vise bilder av kjøttdeigen før den er tillaget, av den enkle grunn at jeg ikke synes det ser delikat ut på bilde. Bær over med meg. Leser du oppskriften så tror jeg dette skal fungere!

Krydder til kraftgryta

Oppi med noen gulrøtter i kraften

Lag kjøttboller formet litt større en svenske kjøttboller, nedi med en og en i kraften

and now, the sauce- oppi med en boks tomater i en gryte

Honning og mat hører sammen og gir dessuten en herlig sødme med tomater, ikke glem heller noen skjeer god olivenolje oppi, pluss å øse i litt kjøttkraft

Det var vel ikke så vanskelig?

Delicatessen, are you up for some competition?

 

13 thoughts on “Supersaftige spanske kjøttboller..

  1. Hei på deg:)

    Jeg har bestemt meg for å følge denne oppskriften, men bare så jeg er helt, helt sikker….. Det skal virkelig være RÅ kjøttdeig-boller oppi den kokende buljongsausen? Går de ikke i stykker oppi der da?

    Må bare spørre selv om det ser ut til at du skriver det. Men ble altså usikker. Og skulle ønske at du hadde lagt ut bilder av kjøttbollene dine:)

    Og så lurte jeg på om jeg kan erstatte honning med sirup? Hvis man ikke har honning tilgjengelig, mener jeg….

    Ellers så likte jeg bloggen din:) Veldig mange spennende oppskrifter her inne:)

    • Hei Maria. Ja, jeg vet det høres vilt ut og jeg var litt i stuss faktisk selv. Men du koker tomatsausen i en panne, og i buljongen koker du de rå kjøttdeigbollene. Når de har kokt en stund tar du kjøttbollene i tomatsausen og lar det koke videre. Jeg har ikke opplevd at bollene blir ødelagt. Men er du litt i tvil er det mulig å ta et egg i kjøttdeigen som bindemiddel. Hell gjerne litt av kjøtt bulijongen/kraften inn i tomatsausen. Sirup kan stort sett erstatte honning ihvertfall hvis du skal søte litt mat. Lykke til!

  2. Hva gjør du med buljongkraften etter at kjøttbollene har blitt transportert over i tomatsausen? Skal kraften også helles oppi, eller skal den brukes til noe annet ved en senere anledning?

    🙂

    • Jeg tar ca en kopp og heller inn i tomatsausen. Resten kvitter jeg meg med, siden kjøttdeig ikke er «rent kjøtt» synes jeg ikke det er optimalt å bruke som kraften fra dette til andre ting. Gi meg et kyllingskrog derimot og da snakker vi frysing av kraft! Lykke til.

  3. Tilbaketråkk: Superkjøttboller fra Midt-Østen med kikerter, søtpotet og spinat. | CSANGOLICIOUS

  4. Vi brukte kjøttdeig av svin vi hadde i fryser’n. De ble kjempegode. Genialt å koke de i kraften. Her spiste vi de med saltbakte poteter og hjemmelaget hvitløk/urtesmør.

  5. gode, men ikke supersaftige! Heller litt harde. Hva gjorde jeg feil, tror du? Kan det være en ide å spe ut kjøttdeigen litt med potetmel/brød og væske? Sausen var nydelig!!

    • Hei Beate- jeg har ettergått oppskriften. Slik jeg ser det er det nok fett i kjøttdeigen til at den skal holde seg saftig så jeg er litt usikker på hva som har skjedd her. Kan de ha vært kokt på litt for høy varme? Jeg hadde uansett holdt potetmelet unna bollene. Prøv neste gang å raspe en halv løk i deigen og se hvordan det fungerer. Lykke til hilsen csangolicious

Legg igjen en kommentar

